اسفند 89 - ₪ اس ام اس ₪
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

www.sajjad0.parsiblog.com - وبلاگ تفریحی سجاد صفر وبلاگ تفریحی سجاد صفر www.sajjad0.parsiblog.com - وبلاگ تفریحی سجاد صفر

 وبلاگ تفریحی سجاد صفر

سلام به دوستان خوبم .امیدوارم در این وبلاگ دقایق خوبی رو سپری کنید .برای آگاهی ازامکانات این وبلاگ خواهشمندم که تا آخر این صفحه  این وبلاگ رو مشاهده کنید.این وبلاگ هر روز آپدیت میشه .

 

در خبرنامه عضو شوید





Powered by WebGozar

باورهای درست و غلط در مورد ازدواج

ارسال شده توسط سجاد در 89/12/23:: 8:7 صبح

بیشتر مردم به خوبی می دانند که زندگی واقعی با قصه هایی که همیشه پایان خوشی دارند، متفاوت است. داستان مردان منحصر به فردی که یکباره در سر راه زنان قرار می گیرند و پس از ازدواج با آنها تا ابد خوشبخت زندگی می کنند ریشه ای در واقعیت ندارد. در واقع بسیاری از ما نمی دانیم انتظارات و باورهای مان در امر ازدواج تا چه حد نادرست است.
با خواندن افسانه ها به این نتایج می رسیم:
1-جر و بحث کردن = دردسر
2-دوری= دردسر
3-جذابیت تفاوت ها
4-چرب زبانی شما را به جایی نمی رساند
5-شما و همسرتان باید بر روی مسائل اساسی اتفاق نظر داشته باشید.
6-طلاق زمانی صورت می گیرد که رابطه شما و همسرتان کمرنگ می شود.
7-علت طلاق، مسن تر شدن زوجین و تغییرات جسمانی آنهاست.
8-هر چقدر نیازهای عاطفی شما بهتر برآورده شود ازدواج موفق تری خواهید داشت.
9-یک زن چاق علاقه همسرش را از دست می دهد.
10-در یک ازدواج موفق، مردان و زنان باید از هر لحاظ برابر باشند.
ولی حقیقت چیست؟
1-مشاجره کردن به خودی خود مشکل محسوب نمی شود. اگر احترام دوجانبه، توانایی آرام کردن یکدیگر و قابلیت بروز احساسات مثبت وجود داشته باشد گرایش به مشاجره در میان زوجین، بیشتر از آن که به خاطر مشکل در رابطه آنها باشد در شخصیت شان ریشه دارد. برخی از زوجین ترجیح می دهند مستقیما با یکدیگر در مورد مشکلات حرف بزنند. اگر هر دو طرف چنین خصلتی داشته باشند. می توانند به سرعت و با کمترین رنجش خاطر مشکلات خود را حل کنند.
2-گروه دیگری از زوجین تودار هستند. در واقع مهارت حل مشکلات مهم تر از شیوه به کار رفته می باشد. زمانی که دو نفر ترجیح می دهند از مشاجره بپرهیزند ضرورتا به دردسر نمی افتند، مگر اینکه نگاه مثبت خود را نسبت به یکدیگر از دست بدهند. اگر آنها تفاوت های یکدیگر را بپذیرند و همچنان علاقه خود را حفظ کنند، قادر خواهند بود برای مدتی طولانی از مشاجره احتراز نمایند. مشکل زمانی بروز می کند که یکی از طرفین تودار بوده و دیگری به روبه رو شدن با مشکلات معتقد باشد. البته اگر زوجین نگاه مثبتی به یکدیگر داشته باشند، می توانند اختلافات را کنار بگذارند.
3- تفاوت ها می توانند به جذابیت بیشتر رابطه بینجامد ولی ممکن است یک رابطه بادوام را دچار مشکلات بیشتری کنند. با این حال تمام تفاوت ها یکسان نیستند. از مهم ترین تفاوت هایی که می تواند مشکل ساز باشد می توان به تفاوت در موارد زیر اشاره کرد:
نحوه برخورد با مشاجرات، احترام دوجانبه به آرزوهای طرف مقابل، نیاز به مسائل عاطفی شیوه زندگی (تمایل به سادگی با اسراف) و... البته امکان دارد در یک رابطه سالم تمام این اختلافات وجود داشته باشد. این مساله ضرورتا زنگ خطر را به صدا در نمی آورد .ولی کار زوجین را دشوارتر می کند.
4- برخی از مردم بر این باورند که کلید حل تمام مشکلات زناشویی، صداقت است و زوجین باید همواره آنچه در ذهن دارند بر زبان بیاورند ولی تحقیقات نشان می دهد این کار می تواند بی احترامی و تحقیر را به همراه داشته باشد و این مسائل بسیار خطرناک هستند. درست است که زوجین باید آزادانه به بیان احساسات خود بپردازند ولی آنها باید زیرکانه رفتار کنند. در ضمن ممکن است رفتاری که در یک لحظه «روراستی» نامیده می شود در یک زمان دیگر نامربوط جلوه کند.
اگر چرب زبانی به مفهوم تمجید از همسرتان- در حضور و غیاب- و نشان دادن محبت به او باشد بسیار موثر خواهد بود. منظور ما این نیست که حرفهایی را که حقیقت ندارند بر زبان بیاورید. ولی یادتان باشد تاکید بر روی نقاط قوت و ابراز احساسات مثبت در نحوه برخورد شما با مشکلات تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
5-امروز نمی توان زوجی را پیدا کرد که با مشکلات بزرگ دست و پنجه نرم نکنند ولی مطمئنا آنها گزینه های زیادی در اختیار دارند.
تحقیقات نشان می دهد 60درصد مشکلات زوجین در نهایت حل نمی شود. یادتان باشد مساله مهم، خود مشکل نیست بلکه نحوه کنار آمدن زوجین با آن است. این نکته اهمیت زیادی دارد. بسیاری از مشکلات مدتی طولانی با ما می مانند و با برخی از آنها نیز تا پایان زندگی دست به گریبان هستیم.
مسأله مهم این است که ما چگونه با این حقیقت کنار می آییم. آیا به دلداری همسرمان می پردازیم؟ آیا می پذیریم که همه چیز کامل نیست ولی با این حال دست از تلاش برنمی داریم؟ آیا مهارت لازم برای مقابله با مشکلات را داریم؟ یکی از روانشناسان این مهارت را «گفت وگو با مشکلات همیشگی» می نامد. فراموش نکنید. نحوه این «گفت وگو»- و نه جدی بودن مشکل- است موفقیت این رابطه را تضمین می کند.
6- از آنجا که شخصیت زوج های جوان به سرعت تغییر می کند گاهی کمرنگ شدن رابطه میان آنها منجر به طلاق می شود. با این حال در بیشتر موارد آنها از این موضوع به عنوان بهانه ای برای پوشاندن دلایل اصلی استفاده می کنند. بنابراین اگر مشاجره کردن، توداری، تفاوت ها، کمرنگ شدن رابطه و «صداقت» مشکلات اصلی محسوب نمی شوند، و از سوی دیگر اختلاف نظر در مورد مسائل مالی و عاطفی و کودکان فاجعه آمیز نیستند پس، علت آمار بالای طلاق چیست و چه باید کرد؟ به عقیده یکی از روانشناسان، انتقاد، حالت تدافعی، تحقیر و سرسختی عوامل اصلی ناکامی در ازدواج هستند و زمانی که این چهار عامل در یک زندگی مشترک بروز می کند پایان آن نزدیک است. با این وجود برای این مشکلات نیز راه حل هایی وجود دارد. به توصیه های زیر توجه کنید:
1- انتقاد؛ بدون اینکه از همسرتان انتقاد کنید با لحنی ملایم از مشکلات ابراز نارضایتی نمایید.
2- حالت تدافعی: سعی کنید مسئولیت بخشی از مشکلات را بپذیرید.
3- تحقیر: یاد بگیرید که به جای تحقیر همسرتان، از او تمجید کنید.
4- سرسختی؛ آرامش خود را حفظ کنید و به احساسات همسرتان توجه نشان دهید.
7-جذابیت یک رابطه بیشتر از آنکه به ظاهر افراد بستگی داشته باشد مربوط به احساسات زوجین است. اگر نبود جذابیت یا تغییرات ظاهری به عنوان بهانه ای برای طلاق یا انتقادات مداوم مورد استفاده قرار گیرد، معلوم می شود شخصی که به این کار اقدام می کند دچار مشکلات هویتی یا عزت نفس پایین است. در این گونه موارد باید اقدام به درمان کرد ولی یادتان باشد تغییرات فیزیکی نقش کلیدی را در کیفیت یک رابطه بازی نمی کند.
8- نحوه ارضای عاطفی زوجین- و نه میزان آن- اهمیت زیادی دارد.
وقتی نیاز زوجین به این گونه مسائل با یکدیگر تفاوت داشته باشد مشکلاتی- و البته غیرقابل حل- بروز می کند.
مسأله مهم ایجاد صمیمیت در میان زوجین می باشد.
با این حال بروز مشکل در ارضای عاطفی بیشتر از آنکه به خودی خود یک معضل باشند یک نشانه محسوب می شود.
9-نمی توان گفت که از دست دادن تناسب اندام باعث جدایی زوجین می شود. زوج های زیادی هستند که علی رغم داشتن ظاهری مناسب طلاق می گیرند و در عوض کسانی نیز هستند که با وجود نداشتن تناسب اندام به زندگی زناشویی خود ادامه می دهند. اگر نگاه مثبتی در رابطه دو نفر وجود داشته باشد، جذابیت ظاهری اهمیتی ندارد.
اگر زوجین به تناسب اندام اهمیت زیادی می دهند باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنند و در ضمن به خواسته های طرف مقابل احترام بگذارند.
رویارویی با فرهنگ حاکم بر جامعه کار آسانی نیست ولی اعضای یک خانواده می توانند برای ایجاد فرهنگ عشق و احترام در خانه تلاش کنند، فرهنگی که حتی مشکلات بزرگتر از ظاهر نامناسب را حل خواهد کرد.
10- راههای زیادی برای زوجین وجود دارد تا بدون اینکه نیازی به برابری آنها در تمام زمینه ها باشد قدرت و مسئولیت را با یکدیگر تقسیم کنند. مسأله مهم این است که هر کدام از زوجین نفوذ یکسانی بر دیگری داشته باشد. در واقع اعتماد آنها باید به قدری باشد که بدون گرفتن حالت تدافعی انتقادات و پیشنهادات طرف مقابل را بشنوند. لزومی ندارد که زوجین در تمام زمینه ها با هم موافق باشند. بلکه مهم این است که بخواهند در مورد اختلافات مذاکره کنند.
منظور ما این نیست که در زمان بروز مشاجرات می توان امیدی به تقویت عشق و علاقه داشت. در حقیقت جدا شدن از این مدار منفی نیاز به تلاش و کسب مهارت های لازم دارد. تأکید کردن بدون دلیل، مشکلی را حل نمی کند. تنها زمانی زوجین نگاه مثبتی نسبت به یکدیگر پیدا می کنند که هر دو از رابطه فیمابین احساس امنیت و رضایت کنند.
ترجمه از آذر شایان


خانه تکانی

ارسال شده توسط سجاد در 89/12/23:: 8:4 صبح

کندن آدامس از مو:
- اگر آدامس به موی شما چسبید، می توانید برای کندن آن از دو روش زیر کمک بگیرید:
روش اول: یک تکه یخ را روی آدامس چندبار بکشید تا سفت شود سپس آدامس را از مو جدا کنید.
روش دوم: کمی کرم مرطوب کننده به همان قسمت مو بکشید سپس با یک دستمال خشک، مو را چند بار پائین بکشید آدامس از موی شما جدا خواهد شد.
شستشوی ظروف
چند نکته در مورد ظروف روی
بعداز خریدن ظروف روی قبل از اینکه از آن استفاده کنید می توانید داخل ظرف را آب بریزید. چند قاشق سرکه به آن اضافه کنید و آن را چند دقیقه روی اجاق قرار دهید، تا بجوشد و بعد آب آن را خالی کرده و از ظرف استفاده کنید هرگز سیاه نمی شود.
2- اگر ظروف روی شما سیاه شده برای تمیز کردن آن از سیم ظرف شویی و صابون استفاده کنید.
3- اگر ظروف روی شما براثر سرخ شدن یا پختن غذا سیاه شده می توانید، ظرف خالی را روی اجاق گاز قرار دهید و شعله را روشن کنید. با این کار تمام قسمت های سیاه ظرف به صورت دود از ظرف خارج می شود و ظرف شما کاملا سفید می شود. به شرط اینکه بعداز خاموش کردن اجاق تا قبل از سرد شدن ظرف آب به آن نپاشید. چون این کار باعث سوراخ شدن ظرف می شود.
تمیز کردن ظرفی که در غذا سوخته است
اگر غذا به ته قابلمه چسبیده هرگز کارد، قاشق یا کفگیر فلزی برای پاک کردن آن بکار نبرید. کافی است آن را از آب گرم پر کنید و یک مشت نمک نیز به آن اضافه کنید.
اگر غذا خیلی محکم به قابلمه چسبیده است مقداری سرکه در آن بریزید و بجوشانید تا کاملا پاک شود.
برطرف کردن بوی پیاز از کارد
اگر کارد شما بوی پیاز می دهد با کارد هویج را حلقه حلقه ببرید. با این کار بوی پیاز از بین می رود.
تمیز کردن قوری استیل:
اگر قوری شما جرم گرفته بود، قوری را پر از آب کرده مقداری آبلیمو در آن ریخته و روی اجاق بگذارید تا بجوشد قوری شما کاملا تمیز می شود.
شستن فلاسک چای:
ابتدا تفاله های چای را از فلاسک خالی کنید، سپس مقداری آب گرم در فلاسک ریخته، کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه نموده و یک اسکاج نرم داخل فلاسک انداخته در آن را ببندید و خوب تکان دهید، تا تمیز شود و بعد با آب گرم خوب شستشو دهید.
پاک کردن ظروف آلومینیومی:
برای پاک کردن این ظروف می توانید از سرکه استفاده کنید: چند قاشق سرکه داغ داخل ظروف بریزید. ظروف شما کاملا نو و درخشان می شود.
شستن بشقابها:
قبل از اینکه شروع به شستن بشقابها کنید، آنها را درون ظرف بزرگتری قرار دهید و درون آن را آب بریزید. سپس چند قاشق سرکه به آب اضافه کنید. چند دقیقه ای صبر کنید سرکه تمام چربی ها را به خود می گیرد، سپس بشقابها را بشویید.
شستن ظروف بلوری:
برای شستن ظروف بلوری به این صورت عمل کنید: در کف گودی ظرفشویی یک حوله پهن کنید تا اگر ظروف بلوری از دستتان لیز خورد لب پر نشود.
شستشوی لباس و پارچه
شستن لباسهای استرج و کشی:
در نظر داشته باشید که هرگز این لباسها را پس از شستن روی طناب آویزان نکنید زیرا سرازیر شدن آب، باعث کش آمدن لباس می شود و زیبائی خود را از دست می دهد. به همین منظور همیشه بعد از شستن، آنها را در سبد گذاشته بگذارید تا خشک شود با اینکار هیچ صدمه ای به لباس شما وارد نمی شود.
شستن ملافه:
برای اینکه ملافه های شما تمیز شود و در ضمن به تار و پود پارچه آسیب نرسد از مواد پاک کننده استفاده نکنید. بلکه به جای این کار ملافه ها را داخل ماشین لباسشویی بریزید. و مقداری پودر صابون و یا تکه ای از صابون رنده شده را به آن اضافه کنید. بعد از 15 دقیقه شستن، می بینید که ملافه ها بسیار تمیز شده اند بدون اینکه لکه ای داشته باشند.
مشکل شستن دستمال آشپزخانه:
به دلیل کوچک بودن دستمال های آشپزخانه شستن آنها مشکل می باشد. برای رفع این مشکل یک کیسه بدوزید. تمام دستمالها را داخل کیسه بریزید و دهانه آن را با کش جمع کنید و کیسه را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، با این کار مشکلتان حل خواهد شد.
شستن لباس با نوشابه:
اگر لباس های شما بسیار کثیف شدند، می توانید از نوشابه گازدار کمک بگیرید. به این صورت که یک شیشه نوشابه را همراه با پودر لباسشویی روی لباس های کثیف بریزید و بطور معمولی آن را بشویید. خواهید دید که لباس ها چقدر تمیز می شوند.
شستن لباسهایی که اپل دارند:
همان طور که می دانید وقتی لباسهای دارای اپل را داخل ماشین لباسشویی می اندازیم، اپل آنها از بین می رود. برای جلوگیری از اینکار از چند روش می توانید کمک بگیرید:
1- اپل ها را با سنجاق به لباس وصل کنید، و در موقع شستن اپل را از لباس جدا کنید و بعد اپل ها را به لباس وصل کنید.
2- می توانید از چسب هایی که در بازار هستند و برای بستن کفشها هم از آن استفاده می شود کمک بگیرید. به این صورت که یک طرف چسب را به لباس و طرف دیگر را به اپل بدوزید تا در موقع شستن اپل را براحتی از لباس جدا کنید.
3- می توانید هر کدام از اپل ها را داخل پلاستیک کرده و خیلی محکم گره بزنید و بعد لباس را داخل لباسشویی بیندازید، با اینکار اپل ها سالم می مانند.
نظافت پرده حمام:
پرده حمام را روی یک سطح صاف پهن کنید، با اسفنج آغشته آب و صابون دو طرف آن را تمیز کنید.
سپس با آب گرم بشویید و آنرا در آفتاب خشک کنید. در ضمن در نظر داشته باشید که پرده حمام را لوله نکنید و آنرا برای آبگیری فشار ندهید.
پاک شدن یقه بلوز مردانه:
برای پاک کردن یقه بلوز مردانه از مایع ظرفشویی استفاده کنید.
تمیز کردن اسفنج:
برای نو کردن اسفنج آن را یک شب داخل آب نمک و یا محلول آب و جوش شیرین بگذارید کاملا تمیز می شود.


زنان یائسه بیشتر مراقب بهداشت دهان و دندانهای خود باشند

ارسال شده توسط سجاد در 89/12/23:: 8:3 صبح

پزشکان تاکید کردند: زنان پس از یائسگی باید دفعات بیشتری در سال سلامت دهان و دندان‌های خود را چکاپ کنند.

دکتر لینا پالومو، متخصص دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کیس وستون ریزرو و دستیارش در کلینیک کلیوند آمریکا در این باره خاطرنشان کردند: زنان پس از یائسگی نه 2 بار در سال، بلکه باید حداقل 4 نوبت در سال به دندانپزشک مراجعه کرده و بهداشت و سلامت دندان‌های خود را کنترل کنند.

این گزارش می‌افزاید: این دو متخصص مطالعه‌ای جدید انجام دادند تا اثرات بلندمدت درمان‌های بیسفوسفونات روی استخوان آرواره را مورد ارزیابی قرار دهند.

در این بررسی‌ها 28 زن یائسه با استخوان‌های طبیعی با 28 زن یائسه که حداقل 2 سال یا بیشتر تحت درمان با بیسفوسفونات بودند، مقایسه شدند. شرکت کنندگان همگی در گروه سنی بین 51 تا 80 سال بودند.

این افراد تحت آزمایش‌ های سی‌تی اسکن از ناحیه استخوان آرواره و یک چکاپ کامل لثه و دندان به لحاظ معاینه پلاک‌های دندانی، خونریزی یا از دست دادن اتصالات استخوانی در این ناحیه از صورت قرار گرفتند.

بنابراین گزارش، هر دو گروه از زنان استانداردهای بهداشت دهان و دندان‌ را که از سوی انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه شده و شامل دوبار مسواک در روز، کشیدن نخ دندان و حداقل دو نوبت چکاپ سالانه هستند، بدقت دنبال کرده و انجام دهند.

در این آزمایش‌ها یافته‌های مربوط به قدرت استخوانی و سایر نشانگرهای پوکی استخوان در هر دو گروه یکسان بود، اما محققان متوجه شدند که در هر دو گروه سطح پلاک‌های دندانی افزایش یافته است که برای آرواره‌های زنانی که یائسگی طبیعی دارند، می‌تواند خطرناک باشد. ‌‌‌‌/‌‌‌‌ ایسنا


قهوه، خطر سکته مغزی را در زنان کاهش می‌دهد

طبق نتایج یک بررسی جدید خطر بروز سکته مغزی در زنانی که روزانه یک فنجان یا بیشتر قهوه می‌نوشند 25درصد کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این یافته حاصل تلاش سوزانا لارسون، محقق سوئدی در انستیتو کارولینسکا در استکهلم است.

در این بررسی‌ها بیش از 34 هزار زن سوئدی در گروه سنی 49 تا 83 سال که هیچ سابقه ابتلا به بیماری قلبی نداشتند تحت آزمایش و معاینه قرار گرفتند.

پس از 10 سال 1680 نفر از این زنان سکته مغزی را تجربه کردند. این مطالعات تایید کرد زنانی که در روز حداقل یک فنجان قهوه می‌نوشیدند 22 تا 25 درصد کمتر به سکته مغزی دچار شدند.

از سوی دیگر، دکتر کلادیت بروکز، سخنگوی انجمن سکته در آمریکا در این باره متذکر شد: ما پیشتر نگران بودیم که قهوه موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب شود اما این مطالعات بلند مدت نشان داد که این نوشیدنی‌ تا این اندازه خطرناک نیست.

متخصصان تغذیه می‌گویند مصرف یک فنجان قهوه همراه با شکر می‌تواند حافظه را فعال کند و میزان دقت و توجه فرد را افزایش دهد.

از خواص دیگر قهوه این است که این نوشیدنی محرک بوده و به هضم آسان غذا کمک می‌کند، تب بر است و می‌تواند سردرد را نیز تسکین دهد. / ایرنا


پرداخت هدیه نوروزی به مستمریبگیران و بازنشستگان تامیناجتماعی

ارسال شده توسط سجاد در 89/12/23:: 8:2 صبح

مدیرعامل صندوق تامین‌اجتماعی از ابلاغ بخشنامه پرداخت 500 هزار ریال هدیه نوروزی سال‌جاری به مستمری‌بگیران و بازنشستگان این صندوق خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تامین، رحمت‌الله حافظی با اعلام این خبر افزود: به منظور مساعدت به معیشت مستمری‌بگیران این صندوق، به هر پرونده مستمری این هدیه پرداخت می‌شود. وی اضافه کرد: مبلغ یادشده در قبال هر پرونده مستمری فعال (اعم از بازنشسته، ازکارافتاده کلی، بازمانده تک‌نفره و بازماندگان چندنفره) پرداخت می‌شود. مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی تصریح کرد: این مبلغ تا پایان هفته جاری در حساب مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت‌پوشش این صندوق واریز می‌شود.


چهارشنبهسوری، روز تغییر زندگی شما نشود

ارسال شده توسط سجاد در 89/12/23:: 8:1 صبح

درآوردن لباس‌های تنگ و زیور‌آلات از محل سوختگی، نخستین اقدام برای نجات مصدوم است
چهارشنبه‌سوری، روز تغییر زندگی شما نشود

شب آخرین چهارشنبه سال یا همان چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های باستانی ایران است که در آن ایرانیان باستان آتش بر پا کرده و به دور آتش به ثنا و شادی می‌پرداختند. این جشن بی‌خطر، امروزه به جشن ترقه‌ها و آتش‌هایی مبدل شده است که عاقبت آن را در بسیاری از تصاویر تلویزیونی یا پلاکاردهای مربوط به این روز می‌توان دید. صحنه‌های دلخراش از سوختگی‌ها، قطع اندام، نابینایی و اثرات روانی حاصل از آسیب‌های بدنی؛ تا جایی که گاهی زندگی و سرنوشت فرد دچار تغییرات غیرقابل باوری شده است.

آمار و ارقام منتشر شده از بیمارستان‌های سوانح و سوختگی متغیر است. علت نداشتن آمار دقیق، مراجعه افراد به درمانگاه‌ها و مراکزی است که در جمع‌آوری آمارها به آنها رجوع نمی‌شود. بیش از 90 درصد سوختگی‌ها قابل پیشگیری است پس می‌توان گفت که فرد سوخته قربانی بی‌احتیاطی است. سوختگی مانند دیگر حوادث، اغلب کودکان و نوجوانان را گرفتار می‌کند. در سنین کمتر از 8 سال عمدتا علت سوختگی مایعات داغ است در حالی که در سنین بالاتر شعله عامل اصلی است، اما در چهارشنبه‌سوری علت از شعله و حرارت فراتر رفته و شاهد آسیب‌هایی از نوع برخورد ترکش ترقه‌ها و انفجارهایی هستیم که مجروحان آن بیشتر مشابه مجروحان حملات نظامی هستند! در این حوادث گاهی به جای اثرات سوختگی، بیمار با علائم ناشی از برخورد اجسام تیز پر سرعت یا حتی آسیب‌های عمده مشابه بیماران تصادفی به مراکز درمانی منتقل می‌شود.

در برخورد با فرد دچار سوختگی چه باید کرد؟

ـ اولین اقدام دور کردن فرد از محل خطر و خاموش کردن وی است. توجه کنید که به منظور دور کردن مصدوم از محل خطر خودتان دچار سانحه نشوید. اگر امکان امداد با توجه به خطرات موجود نیست، باید سریعآ به 125(آتش‌نشانی) اطلاع داده شود. لباس‌های در حال سوختن یا آلوده به مواد را باید خارج کرد. به یاد داشته باشید پوست بافتی محافظتی است که از هدر رفتن حرارت از بدن نقش دارد، بنابراین بیمار دچار سوختگی را با پتو بپوشانید یا در محلی با دمای مناسب قرار دهید.

ـ تماس با اورژانس 115 در اولین فرصت پس از خروج مصدوم و حفاظت از سوختگی بیشتر ضروری است.

ـ به دلیل خطر مسمومیت همزمان با منوکسید کربن(گازگرفتگی) یا تماس با دود، باید بیمار را از نظر راه هوایی و تنفس مورد بررسی و مراقبت قرار داد. اولین اقدام قرار دادن بیمار در هوای آزاد است. بیمارانی که دارای خشونت صدا، خلط سیاه و سوختگی موهای بینی‌اند، مشکوک به درگیری راه‌های هوایی بوده و نیازمند مراقبت‌های خاص هستند.

ـ برای انتقال بیماران دچار پرتاب شدگی به دنبال انفجار، باید مراقبت از ستون فقرات و بالاخص گردن به عمل بیاید.

ـ در صورت امکان، باید لباس‌های تنگ و زیورآلات را از محل سوختگی درآورد. تورم در محل سوختگی از یک سو و فشار ناشی از لباس و زیورآلات از سوی دیگر باعث می‌شود تا خون‌رسانی به اندام مختل شود.

ـ اگر سوختگی در بخشی از اندام‌هاست که کمتر از 10‌درصد سطح بدن را تشکیل می‌دهد، می‌توان بخش سوخته را درون آب غوطه‌ور کرد. این اقدام از تورم بیشتر بخش سوخته کاسته و تا حدودی درد را کاهش می‌دهد.

مواردی که نباید انجام داد‌

ـ روی زخم‌های بیمار پماد نمالید. درمان سرپایی زخم با پمادهای سوختگی نه تنها مفید نیست بلکه گاهی میزان عفونت را افزایش می‌دهد. پمادی که روی زخم بماند و مورد شستشوی روزانه قرار نگیرد، در ترمیم پوست اختلال ایجاد می‌کند.

ـ بهتر است به بیمار چیزی نخوراند و شروع رژیم غذایی را به عهده پزشک درمانگر بیمار بگذارید.

ـ اگر چیزی در بدن فرد فرو رفته است، نباید در محل حادثه خارج شود. این اقدام باید در بیمارستان و توسط پزشک انجام شود. گاهی برای خارج کردن این اجسام تیز نیاز به عکسبرداری و گاهی نیاز به عمل جراحی است.

اما چه بیمارانی را باید به مرکز سوختگی انتقال داد؟

ـ سوختگی درگیر کننده اندام فوقانی و تحتانی از ناحیه مچ به پایین، صورت، چشم یا گوش، درگیری در بین دو پا

ـ سوختگی با قیر

ـ سوختگی همراه با استنشاق دود یا آسیب‌های دیگر(مثل پرتاب شدن یا سقوط)

ـ سوختگی در زنان باردار

ـ سوختگی در افراد با بیماری‌های جدی زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی یا دیابت

پس از ترخیص از بیمارستان محل سوختگی دارای پانسمان است. در صورتی که پانسمان دچار چسبندگی شده باشد آن‌را دست‌کاری نکرده و به پزشک مراجعه کنید چه بسا نیازی به کندن پانسمان نباشد یا نیاز به روشی خاص برای جداسازی باشد. اگر محل سوختگی در تماس با نور است به‌مدت 6 ماه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

امید که در شب آخرین چهارشنبه امسال، بیمارستان‌های سوانح و سوختگی کشور آماری از افراد آسیب دیده نداشته باشند.


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >



بازدید امروز: 80 ، بازدید دیروز: 45 ، کل بازدیدها: 1425643
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ