چهارشنبهسوری، روز تغییر زندگی شما نشود - ₪ اس ام اس ₪
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

www.sajjad0.parsiblog.com - وبلاگ تفریحی سجاد صفر وبلاگ تفریحی سجاد صفر www.sajjad0.parsiblog.com - وبلاگ تفریحی سجاد صفر

 وبلاگ تفریحی سجاد صفر

سلام به دوستان خوبم .امیدوارم در این وبلاگ دقایق خوبی رو سپری کنید .برای آگاهی ازامکانات این وبلاگ خواهشمندم که تا آخر این صفحه  این وبلاگ رو مشاهده کنید.این وبلاگ هر روز آپدیت میشه .

 

در خبرنامه عضو شوید





Powered by WebGozar

چهارشنبهسوری، روز تغییر زندگی شما نشود

ارسال شده توسط سجاد در 89/12/23:: 8:1 صبح

درآوردن لباس‌های تنگ و زیور‌آلات از محل سوختگی، نخستین اقدام برای نجات مصدوم است
چهارشنبه‌سوری، روز تغییر زندگی شما نشود

شب آخرین چهارشنبه سال یا همان چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های باستانی ایران است که در آن ایرانیان باستان آتش بر پا کرده و به دور آتش به ثنا و شادی می‌پرداختند. این جشن بی‌خطر، امروزه به جشن ترقه‌ها و آتش‌هایی مبدل شده است که عاقبت آن را در بسیاری از تصاویر تلویزیونی یا پلاکاردهای مربوط به این روز می‌توان دید. صحنه‌های دلخراش از سوختگی‌ها، قطع اندام، نابینایی و اثرات روانی حاصل از آسیب‌های بدنی؛ تا جایی که گاهی زندگی و سرنوشت فرد دچار تغییرات غیرقابل باوری شده است.

آمار و ارقام منتشر شده از بیمارستان‌های سوانح و سوختگی متغیر است. علت نداشتن آمار دقیق، مراجعه افراد به درمانگاه‌ها و مراکزی است که در جمع‌آوری آمارها به آنها رجوع نمی‌شود. بیش از 90 درصد سوختگی‌ها قابل پیشگیری است پس می‌توان گفت که فرد سوخته قربانی بی‌احتیاطی است. سوختگی مانند دیگر حوادث، اغلب کودکان و نوجوانان را گرفتار می‌کند. در سنین کمتر از 8 سال عمدتا علت سوختگی مایعات داغ است در حالی که در سنین بالاتر شعله عامل اصلی است، اما در چهارشنبه‌سوری علت از شعله و حرارت فراتر رفته و شاهد آسیب‌هایی از نوع برخورد ترکش ترقه‌ها و انفجارهایی هستیم که مجروحان آن بیشتر مشابه مجروحان حملات نظامی هستند! در این حوادث گاهی به جای اثرات سوختگی، بیمار با علائم ناشی از برخورد اجسام تیز پر سرعت یا حتی آسیب‌های عمده مشابه بیماران تصادفی به مراکز درمانی منتقل می‌شود.

در برخورد با فرد دچار سوختگی چه باید کرد؟

ـ اولین اقدام دور کردن فرد از محل خطر و خاموش کردن وی است. توجه کنید که به منظور دور کردن مصدوم از محل خطر خودتان دچار سانحه نشوید. اگر امکان امداد با توجه به خطرات موجود نیست، باید سریعآ به 125(آتش‌نشانی) اطلاع داده شود. لباس‌های در حال سوختن یا آلوده به مواد را باید خارج کرد. به یاد داشته باشید پوست بافتی محافظتی است که از هدر رفتن حرارت از بدن نقش دارد، بنابراین بیمار دچار سوختگی را با پتو بپوشانید یا در محلی با دمای مناسب قرار دهید.

ـ تماس با اورژانس 115 در اولین فرصت پس از خروج مصدوم و حفاظت از سوختگی بیشتر ضروری است.

ـ به دلیل خطر مسمومیت همزمان با منوکسید کربن(گازگرفتگی) یا تماس با دود، باید بیمار را از نظر راه هوایی و تنفس مورد بررسی و مراقبت قرار داد. اولین اقدام قرار دادن بیمار در هوای آزاد است. بیمارانی که دارای خشونت صدا، خلط سیاه و سوختگی موهای بینی‌اند، مشکوک به درگیری راه‌های هوایی بوده و نیازمند مراقبت‌های خاص هستند.

ـ برای انتقال بیماران دچار پرتاب شدگی به دنبال انفجار، باید مراقبت از ستون فقرات و بالاخص گردن به عمل بیاید.

ـ در صورت امکان، باید لباس‌های تنگ و زیورآلات را از محل سوختگی درآورد. تورم در محل سوختگی از یک سو و فشار ناشی از لباس و زیورآلات از سوی دیگر باعث می‌شود تا خون‌رسانی به اندام مختل شود.

ـ اگر سوختگی در بخشی از اندام‌هاست که کمتر از 10‌درصد سطح بدن را تشکیل می‌دهد، می‌توان بخش سوخته را درون آب غوطه‌ور کرد. این اقدام از تورم بیشتر بخش سوخته کاسته و تا حدودی درد را کاهش می‌دهد.

مواردی که نباید انجام داد‌

ـ روی زخم‌های بیمار پماد نمالید. درمان سرپایی زخم با پمادهای سوختگی نه تنها مفید نیست بلکه گاهی میزان عفونت را افزایش می‌دهد. پمادی که روی زخم بماند و مورد شستشوی روزانه قرار نگیرد، در ترمیم پوست اختلال ایجاد می‌کند.

ـ بهتر است به بیمار چیزی نخوراند و شروع رژیم غذایی را به عهده پزشک درمانگر بیمار بگذارید.

ـ اگر چیزی در بدن فرد فرو رفته است، نباید در محل حادثه خارج شود. این اقدام باید در بیمارستان و توسط پزشک انجام شود. گاهی برای خارج کردن این اجسام تیز نیاز به عکسبرداری و گاهی نیاز به عمل جراحی است.

اما چه بیمارانی را باید به مرکز سوختگی انتقال داد؟

ـ سوختگی درگیر کننده اندام فوقانی و تحتانی از ناحیه مچ به پایین، صورت، چشم یا گوش، درگیری در بین دو پا

ـ سوختگی با قیر

ـ سوختگی همراه با استنشاق دود یا آسیب‌های دیگر(مثل پرتاب شدن یا سقوط)

ـ سوختگی در زنان باردار

ـ سوختگی در افراد با بیماری‌های جدی زمینه‌ای مانند مشکلات قلبی یا دیابت

پس از ترخیص از بیمارستان محل سوختگی دارای پانسمان است. در صورتی که پانسمان دچار چسبندگی شده باشد آن‌را دست‌کاری نکرده و به پزشک مراجعه کنید چه بسا نیازی به کندن پانسمان نباشد یا نیاز به روشی خاص برای جداسازی باشد. اگر محل سوختگی در تماس با نور است به‌مدت 6 ماه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

امید که در شب آخرین چهارشنبه امسال، بیمارستان‌های سوانح و سوختگی کشور آماری از افراد آسیب دیده نداشته باشند.





بازدید امروز: 66 ، بازدید دیروز: 79 ، کل بازدیدها: 1426744
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ