چالش بر سر بهبود فضای کسب و کار - ₪ اس ام اس ₪
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

www.sajjad0.parsiblog.com - وبلاگ تفریحی سجاد صفر وبلاگ تفریحی سجاد صفر www.sajjad0.parsiblog.com - وبلاگ تفریحی سجاد صفر

 وبلاگ تفریحی سجاد صفر

سلام به دوستان خوبم .امیدوارم در این وبلاگ دقایق خوبی رو سپری کنید .برای آگاهی ازامکانات این وبلاگ خواهشمندم که تا آخر این صفحه  این وبلاگ رو مشاهده کنید.این وبلاگ هر روز آپدیت میشه .

 

در خبرنامه عضو شوید





Powered by WebGozar

چالش بر سر بهبود فضای کسب و کار

ارسال شده توسط سجاد در 90/9/21:: 2:21 عصر
طرح بهبود فضای کسب و کار نخستین طرحی است که از حدود یک سال توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن در مجلس مطرح شد تا با تصویب آن مشکلات این فضا که سال‌ها در سایه اقتصاد دولتی حرکت فعالان اقتصادی را کند کرده حل شود.

اما تصویب این طرح اخیرا با مخالفت شدید دولت و برخی نمایندگان مجلس مواجه شده و چالشی را بین فعالان بخش خصوصی و مخالفان این طرح ایجاد کرده است.

مخالفان این طرح نگران آن هستند که مبادا با تصویب آن، پدیده سرمایه‌داری نوین ظهور کند و با قدرت گرفتن بخش خصوصی توان مدیریت دولت در اقتصاد تضعیف شود.

آنها بر این باورند که این طرح با سلب وظایف قانونی مجلس و دولت، مدیریت اقتصاد کشور را در دست قدرت چهارمی قرار می‌دهد که عمدتا از قشر تجار مرفه هستند.

به گفته آنها این اختیارات حتی به نفع فعالان اقتصادی هم نیست چرا که قدرت را به دست عده‌ای محدود می‌دهد که برخلاف دولت، می‌توانند در جهت منافع تعداد اندکی از فعالان بخش خصوصی تصمیم‌گیری کنند و این باعث شکل‌گیری انحصار خصوصی خواهد شد؛ انحصاری که زیان‌ها و خطرات آن بیش از همه، متوجه سایر فعالان بخش خصوصی می‌شود.

اما از سوی دیگر فعالان بخش خصوصی معتقدند این طرح به هیچ‌وجه باعث انحصار بخش خصوصی نمی‌شود بلکه تنها از دخالت‌های غیراصولی دولت در برخی مسائل جلوگیری می‌کند.

آنها تنها راه پررنگ شدن حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی را در گرو فراهم شدن فضای امن کسب و کار می‌دانند که امکان آن تنها با بازنگری در برخی قوانین ممکن است. فعالان بخش خصوصی بر این باورند تا زمانی که قانون مناقصات و مزایده‌ها و قانون کار و تامین اجتماعی مورد بازنگری قرار نگیرد، امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز وجود ندارد.

تاکید آنها در این طرح این است که قبل از تصویب هر قانون یا آیین‌نامه‌ای ابتدا این موضوع با بخش خصوصی در میان گذاشته شود و بعد به تصویب مجلس برسد.

آنچه مسلم‌است در سه دهه گذشته با توجه به سهم بالای دولت در اقتصاد کشور، فعالیت‌های اقتصادی از پویایی لازم برخوردار نبود و همین نقصان ابلاغ و اجرای سیاست‌های اصل 44 و تقویت بخش خصوصی را لازم ساخت، با این وجود سیاست ‌ها نیز نتوانست در فضایی که تمام قوانین و مقررات، محدودکننده بخش خصوصی است بدرستی اجرا شود بنابراین ضروری است برای پررنگ شدن نقش بخش خصوصی و مشارکت آنها در فعالیت‌های اقتصادی مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس به‌دور از نگاه‌های جانبدارانه، ضرورت میدان‌دار بخش خصوصی در فضای اقتصادی، کشور را باور کنند.

ضمن آن که براساس قانون اصل 44 شورای رقابت هم‌اینک برای جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه انحصار در بخش خصوصی تشکیل شده و علاوه بر آن در تصویب طرح بهبود فضای کسب و کار نیز می‌توان برای رفع هرگونه نگرانی همانند قانون کسب ‌و ‌کار کشورهای دیگر زمینه جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه انحصار بخش خصوصی را پیش‌بینی کرد.





بازدید امروز: 50 ، بازدید دیروز: 112 ، کل بازدیدها: 1426544
پوسته‌ی وبلاگ بوسیله Aviva Web Directory ترجمه به پارسی بلاگ تیم پارسی بلاگ